Themaweek juli 2021

Omgaan met meningen en verwachtingen van buitenaf

Van kritiek naar kado…

Herken jij het volgende…

❗Jij trekt je veel aan van wat anderen van je vinden.

❗Dat heeft invloed op de keuzes die je maakt.

❗Het zorgt er regelmatig voor dat jij meer doet dan handig voor je is. Je gaat dus je grenzen over gaat ‘voor de ander’?

❗Jij vraagt je regelmatig af hoe jij overkomt op anderen.

❗Jij voelt je ongemakkelijk als het lijkt of een ander je een bedenkelijke blik toewerpt?

❗Je voelt de druk om dezelfde dingen goed te moeten vinden als moeders om je heen, als het bijvoorbeeld gaat over vriendjes laten komen spelen.

❗Jij vind dat je dingen gewoon moet kunnen of leuk moet vinden, omdat het zo hoort.

❗Jij gaat regelmatig je grenzen over, omdat je je kinderen hun pleziertje gunt.

❗Je vind je eigen gevoel en conditie ondergeschikt aan die van anderen.

❗Je voelt je bezwaard om van je gezin, of mensen in je omgeving, te verwachten dat ze rekening houden met jou energie.

❗Je hebt soms het gevoel dat het ALLES of NIKS is, omdat je werkelijk geen gulden middenweg kunt bedenken.

Stel je voor dat…

✅ jij minder gevoelig bent voor andermans mening, doordat jij weet waarom jij bepaalde keuzes maakt

✅ jij oke kunt zijn met jouw zwakke punten.

✅ het jou lukt om ondanks dat je weinig energie hebt toch in mogelijkheden te blijven denken.

✅ jij dicht bij jezelf kunt blijven, waardoor je keuzes maakt die ook goed voor jou zijn

✅ jij zonder oordeel naar jezelf kunt kijken

✅ jij oordelen of verwachtingen die jij voelt van anderen kunt relativeren

✅ jij eerlijk durft te zijn naar jezelf over wat jij echt van dingen vind, ongeacht hoe je altijd geloofde ‘dat het hoorde’

✅ jij meer rust en ruimte in je hoofd ervaart doordat je minder piekert

✅ jij weet waar jou energie heengaat, zodat je beter gericht bij kunt sturen.

✅ jij milder naar jezelf kunt kijken, waardoor de behoefte je te vergelijken naar de achtergrond verdwijnt.

Over mij…

Hi, ik ben Arja, vrouw van Arjan en moeder van 2 prachtige kleuters! Vond ik het moeder-zijn altijd zo prachtig? Nee, verre van! In 2018 kreeg ik een pittige burn-out waardoor ik 6 maanden niet in staat was zelf voor mijn gezin te zorgen. Een van de oorzaken was dat ik enorm overweldigd was door alles wat ‘moeder-zijn’ inhoud. Zeker als het opvoeden van je kind(eren) bovengemiddelde inspanning en aandacht vereisen. Inmiddels gaat het veel beter en kan ik naast mijn gezin ook aan mijn bedrijf werken! Alles wat ik afgelopen jaren heb geleerd, deel ik nu met andere moeders die burn-out klachten ervaren, zodat zij zich gezien en gesteund voelen. En vooral: Zodat ook zij ontdekken hoe je duurzaam kunt herstellen. Ook in de hectiek van een gezin. Herstel begint namelijk bij jezelf. Bij het kennen van jou grenzen. Bij het weten van de voorwaarden, die jij nodig hebt om optimaal te functioneren.

Misschien is ‘de man met de hamer’ niet bij jou langs geweest. Gelukkig maar!! Dan ben je er op een bepaalde manier op tijd bij. In deze themaweek gaan we aan de slag met de impact van ongevraagd advies en opmerkingen van buitenaf op jou. Op hoe jij denkt over jezelf en over je moeder-zijn. Dit kan een enorme rol spelen bij het ontwikkelen van een burn-out omdat veel moeders druk voelen van buitenaf (of van binnenuit?) om het goed te doen.

Wat kan helpen om je minder aan te trekken van je omgeving zijn o.a. de volgende punten.
❤weten wat jou persoonlijke grenzen zijn
❤weten hoe je die toe kunt passen in je gezin
❤weten wat jij nodig hebt om je relaxt en ontspannen te kunnen voelen
❤weten hoe je hierover communiceert naar je omgeving

Wat ik jouw gun is, dat je oude patronen los kunt laten, en keuzes durft te maken die bij jou passen en voor jou werken. Jij kan dit, als je je grenzen duidelijk hebt voor jezelf. Dan weet je waarom jij de dingen doet zoals jij ze doet en je ervaart keer op keer dat dat werkt voor jou en jouw gezin. Op die manier ervaar je meer zelfvertrouwen en regie omdat jij zelf positieve invloed hebt op je herstel.

Wat ik het ALLERBELANGRIJKST vind, is dat alles wat ik deel, de tips die ik geef, de oefeningen die jij krijgt in mijn trainingen en dus ook in deze themaweek PRAKTISCH TOEPASBAAR zijn. Want als je wel kennis hebt, maar deze niet kunt toepassen in jouw situatie heb je er geen reet aan. Just so you know 😉

Wat levert de themaweek jou op?

✅ Zelfvertrouwen in het nemen van beslissingen

✅ Acceptatie van jouw eigen energielevel

✅ Inzicht in jouw energiebalans

✅ Handvatten om weloverwogen keuzes te maken, vanuit jezelf

✅ Zelfliefde… Hoe groot of gek het ook klinkt. Je hebt het nodig om oke te zijn met dat wat er nu is. Dat is je startpunt naar herstel. Zonder startpunt geen duurzame verbetering!

✅ Mindshift met betrekking tot andermans mening: Hoe filter je het goede en bescherm je jezelf tegen kritiek

✅ Ruimte in je hoofd om gehoor te geven aan de behoeften van je lijf.